slide-1.jpg

Zdrowy styl życia

 

Rak nie czeka! Dbajmy o zdrowie!

Rak szyjki macicy to jeden z najczęstszych nowotworów występujących u kobiet. Późno wykryty i nieleczony może doprowadzić do śmierci nawet w młodym wieku. W europejskiej statystyce zachorowalności Polska zajmuje drugie miejsce. Rocznie w naszym kraju u prawie 4 tys. kobiet rozpoznaje się raka szyjki macicy, niestety blisko połowa z nich umiera.

Główną przyczyną tego nowotworu jest wirus brodawczaka ludzkiego – wirus HPV. Przewlekłe zakażenie HPV powoduje 99,7% przypadków zachorowań.

Nasza szkoła od paru lat bierze udział w programie edukacyjnym: „Wybierz Życie – Pierwszy Krok ” obejmującym tematykę właśnie profilaktyki tegoż nowotworu. Zajęcia prowadzone są przez pielęgniarkę szkolną i nauczycielkę biologii. Celem programu jest:

• zwiększenie poziomu wiedzy dotyczącej profilaktyki, w tym szczepień;

• kształtowanie świadomości nt. czynników zwiększających ryzyko i rakotwórczej roli wirusa HPV;

• motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie.

Pamiętajmy!

Regularne poddawanie się badaniom cytologicznym może uchronić Ciebie, Twoją mamę, siostrę, babcię przed rakiem szyjki macicy.

1

2


Światowy Dzień Bez Papierosa

Co roku, 31 maja, obchodzimy Światowy Dzień bez Papierosa. To  kolejna okazja do zwrócenia uwagi całego świata na powszechność nałogu palenia papierosów i jego negatywne skutki zdrowotne. Dzień ma również zachęcić do 24-godzinnego okresu abstynencji od wszystkich form konsumpcji tytoniu na naszym globie.

Światowy Dzień bez Papierosa został ustanowiony przez WHO w 1987 roku ze względu na rosnącą liczbę osób uzależnionych i pacjentów ze schorzeniami wywoływanymi przez palenie papierosów - głównie nowotworami płuc, przełyku, krtani, gardła czy trzustki. Na świecie po papierosy sięga regularnie ponad miliard osób, z czego ok. 200 mln to kobiety. Jeśli nie zostaną podjęte pilne działania zapobiegawcze, do roku 2030 tytoń może doprowadzić do zgonu ponad osiem milionów ludzi, z czego 2,5 miliona stanowić będą kobiety – ostrzega WHO.

1

Dym tytoniowy jest trujący

Spalanie w wysokiej temperaturze tytoniu w „papierowej koszulce” jest procesem chemicznym, w wyniku którego powstaje wiele groźnych trucizn. Dym tytoniowy składa się z prawie 4000 związków chemicznych, w tym ponad 40 to substancje rakotwórcze. Są one wprowadzane nie tylko do organizmu palacza, ale także do organizmu wszystkich, którzy przebywają w otoczeniu osoby palącej papierosy. A oto kilka z nich:

- butan – składnik benzyny do zapalniczek

- kadm – toksyczny metal ciężki

- kwas stearynowy – składnik stearynowej świecy

- nikotyna – składnik środków owadobójczych

- amoniak – składnik środków czystości

- tlenek węgla – gaz uniemożliwiający przyłączanie tlenu do hemoglobiny

- arszenik – bardzo silna trucizna

- metan – gaz, który wypiera tlen

- toulen – składnik rozpuszczalników organicznych

- metanol– silna trucizna powodująca m. in. utratę wzroku

- kwas octowy – substancja silnie żrąca


Korzyści z zaprzestania palenia papierosów:

1. Zdrowotne

Osoby decydujące się na zerwanie z nałogiem  palenia powinny wiedzieć, że po zaprzestaniu dochodzi do wielu korzystnych dla organizmu zmian i tak, po upływie:

* 20 minut - ciśnienie i tętno powracają do normy,

* 8 godzin - poziom tlenu we krwi wraca do normy, a tlenku węgla (czadu) zmniejsza się o połowę,

* 1 dnia - płuca rozpoczynają usuwanie śluzu,

* 48 godzin - powraca do normy zmysł smaku i zapachu,

* w ciągu 24 godzin - zmniejsza się ryzyko ostrego zawału serca,

* w ciągu 3 dni - poprawia się wydolność oddechowa,

* od 2-12 tygodni - poprawia się wydolność krążenia, a wydolność płuc wzrasta nawet o 30%; zwiększa się wydolność fizyczna,

* od 3-9 miesięcy - ustępuje kaszel, duszność, zadyszka i trudności z oddychaniem, rozpoczyna się regeneracja rzęsek, które pomagają oczyścić oskrzela i chronią przed infekcjami,

* po 1 roku - o 50% zmniejsza się ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca,

* po 5 latach - o 50% zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc oraz raka jamy ustnej, przełyku i krtani. W dużym stopniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia udaru mózgu,

* po 10 latach - ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną jest podobne jak u osoby nigdy niepalącej. Ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, krtani, przełyku, pęcherza moczowego i nerek nadal zmniejsza się,

* po 15 latach - ryzyko zachorowania na raka płuca jest podobne jak u osoby nigdy niepalącej.

2. Ekologiczne

3. Finansowe - jeśli paliłeś paczkę papierosów dziennie ( ok. 15 zł), a dziś rzuciłeś palenie, zobacz, ile zaoszczędzisz po kilku lub kilkunastu latach.

4. Moralne- nałogowe palenie papierosów jest w wielu przypadkach przyczyną przedwczesnych porodów (od 32 do 36 tygodnia zamiast w 38), a także zmniejszenia wagi urodzeniowej noworodka i jego długości.

5. Estetyczne- świeży oddech, lepszy wygląd - cera odmłodnieje. Pierwsze korzyści zauważysz błyskawicznie: już po kilku tygodniach pożegnasz się z poszarzałym kolorytem skóry. Twarz nabierze łagodniejszego wyglądu, a zmarszczki, zwłaszcza te nad górną wargą (nazywane zmarszczkami palacza) powoli będą się zmniejszać.

6. Wyższa samoocenawynikająca z nieulegania presji

7. Dobry przykład dla innych

8. Oszczędność czasu – wypalenie 1 paczki papierosów to ok. 3,5 godziny.

 

[ Artykuł przygotowany na podstawie  materiałów Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.]

 

 

Drodzy Uczniowie!

Za nami kilka tygodni zdalnego nauczania. Musieliśmy zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia, nawyki. Nie spodziewaliśmy się, że nie będziemy chodzić do szkoły:)
Mam nadzieję, że odnaleźliście się w tej nowej sytuacji. Poza nauką, wykonywaniem zadań ważny jest relaks i odpoczynek.

Musimy zadbać o siebie, o swoje ciało, psychikę. Aby dobrze funkcjonować, konieczne jest abyśmy znaleźli codziennie w ciągu dnia chwilę tylko dla siebie.

Oto kilka propozycji jak się zrelaksować i zadbać o siebie:

1.Stwórz przyjazny kącik do odpoczynku, miejsce schludne , pozbawione wielu rzeczy, żeby nie przytłaczało. Dobrze kiedy otaczają nas rośliny, kwiaty.

2.Sen, drzemka to jeden z najskuteczniejszych sposobów na regenerację. Wystarczy 15 minut dziennie aby odzyskać siły i zredukować czynniki stresogenne w organizmie

3.Ruch, ćwiczenia całego ciała, choć kilka minut w ciągu dnia dodadzą energii i zniwelują stres skumulowany w ciele.

4.Spacer na świeżym powietrzu, który już jest możliwy ( oczywiście w maseczce). Budząca się do życia przyroda, zieleń, kwitnące drzewa, krzewy, kwiaty pomogą nam się wyciszyć, odzyskać siły, spojrzeć pozytywnie na rzeczywistość.

5.Dobre, zdrowe jedzenie to czynnik, który w znacznej mierze przyczynia się do dobrego samopoczucia nie tylko fizycznego ale psychicznego i umysłowego. Zadbajmy aby w diecie było więcej warzyw i owoców. Soki owocowe, sałatki na bazie sezonowych jarzyn to coś co podniesie naszą kondycję fizyczną, psychiczną i intelektualną. Nie przejadajmy się.Taka dieta będzie służyła też zgrabnej figurze:)

6. Hobby. wielu z nas ma swoje hobby, coś co lubi robić, które nas wycisza, pozwala oderwać się od codzienności. Jeśli jeszcze nie odnalazłeś takiego zajęcia może to dobry moment aby odkryć co działa na Ciebie jak balsam, które pochłonie Cię tak że zapomnisz o trudach codzienności. Może gotowanie, czytanie, planowanie podróży, wyszywanie, malowanie, projektowanie ubrań....?

7. Odłóżmy smartfony, komputery i inne urządzenia. Wyciszmy się, wsłuchajmy się w ciszę, w siebie. Można wtedy dostrzec więcej, usłyszeć śpiew ptaków, tykający zegar,poczuć zapach świeżej trawy, kwiatów.

8. Gorąca kąpiel z aromatycznym olejkiem, podczas której można zrobić maseczkę na twarz, odżywkę na włosy.

9. Pozytywne nastawienie, widzenie w każdej sytuacji dobrych stron. Nawet jeśli nie masz tego w zwyczaju, można to zmienić, wypracować, codziennie dostrzegaj co dobrego Cię spotkało, dziękuj za to co masz. Częściej się uśmiechaj. Przekonasz się jak to może wiele zmienić w Twoim życiu.

10.Serdeczna rozmowa z bliskimi, wspólne zajęcia, gry. Wspólne spędzanie czasu daje siłę!

11. Nie obawiaj się prosić o pomoc i wsparcie. Jest wiele osób, które chcą Ci pomóc. Wystarczy poprosić, zadzwonić, napisać wiadomość.

Każdy z nas jest inny, wyjątkowy. Każdemu z nas będą odpowiadały inne sposoby na relaks, dbanie o siebie. Wypróbuj różne opcje, takie które najbardziej będą odpowiadały Twojej osobowości.

Przed nami dłuższy weekend, więc wspaniały czas aby odpocząć, zadbać o siebie, zrelaksować się. Pamiętajmy, to konieczne aby dobrze funkcjonować, wystarczy naprawdę niewiele:)

Pozdrawiam Was serdecznie, życzę siły na Wasze codzienne obowiązki i dobrego czasu relaksu:)
Elzbieta Wójcik

 


Jak wzmocnić swoją doporność?

Wszyscy już wiemy, że w ramach ochrony przed koronawirusem trzeba stosować się do wszystkich zaleceń Ministerstwa Zdrowia. To pierwsza linia obrony, ale mamy drugą – własną odporność, którą można wzmacniać. Aby układ odpornościowy mógł sprawnie radzić sobie z intruzami, musi mieć sprzyjające warunki do działania, a te zapewnia m. in. dobra, ogólna kondycja organizmu.

Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na czynniki związane ze stylem życia, których należy unikać, ponieważ osłabiają odporność. Są to m. in.:
- nieprawidłowa dieta i jej skutki (niedożywienie, awitaminoza, otyłość),
- niedobór snu,
- brak regularnej aktywności fizycznej,
- spożywanie alkoholu,
- palenie tytoniu,
- przyjmowanie innych środków psychoaktywnych.

Myli się ten, kto myśli, że zaniedbywanie codziennej diety można łatwo i wygodnie nadrobić, łykając różnego rodzaju suplementy i preparaty multiwitaminowe. Nie istnieją żadne leki, które mogłyby wzmocnić odporność człowieka i uchronić go przed zakażeniem. Wszelkie preparaty witaminowe, mieszanki składników mineralnych i witamin, które przedstawiane są jako wzmacniacze odporności, nie mają żadnego znaczenia dla rozwoju odporności przeciwzakaźnej.

Kluczem do wzmacniania odporności jest po prostu zdrowy styl życia, a szczególnie zdrowy, zbilansowany sposób żywienia. Odporności służy dieta z przewagą produktów roślinnych, a zwłaszcza kwaśne owoce i świeże warzywa oraz wszelkiego rodzaju kiszonki i inne produkty fermentowane. Chodzi więc nie tylko o dostarczenie organizmowi niezbędnych substancji budulcowych, energetycznych, witamin i mikroelementów, ale także o spożywanie produktów i składników probiotycznych (np. jogurty), wzmacniających florę bakteryjną w naszych jelitach,  która ma ogromne znaczenie w utrzymywaniu i stymulowaniu odporności. Zdrowa dieta (bogata w warzywa i owoce) dostarcza nam dużej ilości naturalnych antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Są one bardzo ważne, gdyż pomagają zwalczać w organizmie tzw. wolne rodniki, które upośledzają działanie układu odpornościowego. W tym kontekście warto dodać, że na odporność niekorzystnie wpływa także nadmierna ilość cukru w diecie oraz wysokie spożycie tzw. tłuszczów trans, których najwięcej jest w wysokoprzetworzonej żywności, słodyczach i produktach typu fast food. 

Lekarze i dietetycy przypominają też o piciu odpowiedniej ilości wody (przeciętne zapotrzebowanie na wodę w przypadku zdrowej dorosłej osoby wynosi
2 - 2,5 litra na dobę). Jeśli chodzi o witaminy szczególnie istotne z punktu widzenia układu odpornościowego, to specjaliści wskazują przede wszystkim na witaminę D3, której niedobór jest w Polsce powszechnym problemem.

Warto w ramach profilaktyki sięgać po naturalne produkty spożywcze wykazujące działanie przeciwdrobnoustrojowe. Chodzi tutaj m. in. o takie produkty jak:
- czosnek
- cebula
- czarny bez
- imbir
- kurkuma.

Odporności bardzo szkodzi stres, w tym również uleganie panice, dzieje się tak za sprawą uwalnianych w tym czasie hormonów stresowych. Należy zatem pomyśleć o przeznaczeniu większej ilości czasu na relaks lub też o skorzystaniu
z profesjonalnego treningu radzenia sobie ze stresem.

Można też spróbować śmiechoterapii. Znawcy tematu podkreślają, że śmiech poprawia metabolizm, krążenie i wzmacnia układ odpornościowy i jednocześnie przyczynia się do redukcji poziomu hormonów stresu.

Reasumując, wrzuć na luz :-)


 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. ks. prof. Józefa Tischnera od roku szkolnego 2015/2016 należy do sieci szkół promujących zdrowie.

Definicja szkoły promującej zdrowie.

Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:

- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Skład zespołu ds. promocji zdrowia w ZSP im. ks. prof. Józefa Tischnera w Starym Sączu :

Koordynator:
Angelika Duda – wicedyrektor szkoły

Członkowie:
Damian Borkowski - nauczyciel przedmiotów zawodowych turystycznych
Ryszard Gądek – nauczyciel wychowania fizycznego
Dorota Kulig - Marcisz – nauczyciel przedmiotów zawodowych gastronomicznych
Teresa Marczyk – pielęgniarka szkolna
Dominika Pasoń Kozik – nauczyciel biologii
Joanna Tokarz – pedagog szkolny
Elżbieta Wójcik - pedagog szkolny


Cel ogólny naszej szkoły w dziedzinie promocji zdrowia:

Tworzenie relacji społeczności szkolnej opartej na wzajemnej serdeczności i zaufaniu do siebie nawzajem, w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności w zakresie czynników zagrażających zdrowemu stylowi życia.

Cele szczegółowe


• Dostrzeganie źródeł stresu i nabycie umiejętności rozładowywania napięcia.
• Rozwijanie umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji interpersonalnych.
• Poznanie źródeł wpływających korzystnie na zdrowie człowieka.
• Uświadomienie wpływu substancji uzależniających na organizm człowieka.

Problem priorytetowy dotyczący zdrowego stylu życia wśród uczniów ZSP:

• Wysoki poziom stresu, niska motywacja do pokonywania trudności, nieprawidłowe relacje rówieśnicze w zakresie poszanowania indywidualności każdego człowieka.
• Niska świadomość i motywacja uczniów do wdrażania zdrowego odżywiania oraz aktywności fizycznej wpływającej na ogólną sprawność organizmu człowieka, przyczyny powstawanie chorób cywilizacyjnych.
• Sięganie uczniów po substancje niedozwolone, uzależniające, rosnąca potrzeba akceptacji i współpracy rówieśniczej.

W naszej szkole odbywa się szereg działań prozdrowotnych mających na celu uczenie i wdrażanie zdrowych nawyków.
Są to m.in.:

Działania integrujące i wspierające

Integracja uczniów poza terenem szkoły, ognisko. Zabawy integracyjne.
Warsztaty dotyczące skutecznych metod uczenia się.
Warsztaty dotyczące radzenia sobie ze stresem w sytuacji przedegzaminacyjnej.
Indywidualne spotkania z psychologiem PPP
Akcja informacyjna – „Gdzie szukać pomocy”
„Zapobiegać wypaleniu zawodowemu, czerpanie siły w pracy nauczyciela”

Działania profilaktyczne

Lekcje wychowawcze w Zakładzie Karnym Wycieczka.
Program profilaktyczny „ Z nami Bezpieczniej”
Program profilaktyczny
„ Alkohol kradnie wolność”, realizowany w ramach lekcji wychowawczych
Program profilaktyczny
„Ars jak dbać o miłość” Spotkania w ramach lekcji wychowawczych.
Profilaktyka uzależnień Warsztaty dla uczniów.
Warsztaty profilaktyki antynikotynowej
Odpowiedzialność prawna młodzieży, lekcje wychowawcze.
Cyberprzemoc, lekcje wychowawcze.
Konkurs profilaktyczny na prezentację multimedialną dotyczącą dopalaczy oraz cyberprzemocy.
Spotkanie dla rodziców – profilaktyka zagrożeń ryzykownych
Spotkanie dla rodziców – nowe zagrożenia – cyberprzemoc, substancje uzależniające.

Działania dotyczące zdrowego odżywiania

Konkurs wiedzy dotyczący zdrowego odżywiania.
Pogadanki dotyczące zasad zdrowego żywienia
„Promocja zdrowych nawyków żywieniowych” - DNI ZDROWIA – degustacje, prezentacje zdowych pokarmów.
Konkurs na zdrową kanapkę
Zapoznanie uczniów z metodą apiterapii, szerokim zakresem produktów pszczelich.

Działania dotyczące aktywności fizycznej

Prowadzenie zajęć dodatkowych z dyscyplin sportowych:
- piłka nożna
- piłka siatkowa
- piłka koszykowa
- piłka ręczna
- lekkaatletyka
- tenis stołowy
Udział w zawodach szkolnych i międzyszkolnych:
- piłka nożna, koszykowa siatkowa, ręczna
- biegi przełajowe
- lekkoatletyka
- tenis stołowy
- biegi na orientację
- narciarstwo alpejskie
Rozmowy z uczniami na temat higieny osobistej, sposobu prawidłowego i zdrowego odżywiania się i wpływu aktywności fizycznej na organizm, psychikę człowieka i jego kondycję fizyczną.
Wyjazd z młodzieżą na lodowisko do Krynicy
Wycieczka turystyczna
Wyjazd na kryty basen kąpielowy znajdujący się w kampusie PWSZ w Nowym Sączu
Rajd Szkolny im. Jana Pawła II w Krynicy

Działania związane z ochroną zdrowia

„Transplantologia”
AIDS profilaktyczne zajęcia dotyczące zakażenia wirusem HIV
Profilaktyka cukrzycy typu drugiego i pierwszego
Profilaktyka raka piersi u kobiet.
Profilaktyka zakażenia wirusem HPV
„ Nie palę” akcja dotycząca szkodliwości palenia tytoniu.
Zaburzenia odżywiania. Anoreksja, bulimia, otyłość
„Uwaga kleszcze” – gazetka ścienna.
„ Nie truj sąsiada” Akcja dotycząca ochrony powietrza.

 

Nasza szkoła otrzymała Certyfikat „Szkoły Promującej Zdrowie” KLIKNIJ TUTAJ