slide-2.jpg
„Kto czyta, mądrzeje, kto nie czyta, smartfonieje”

          Wielu mądrych ludzi pisało, wypowiadało się na temat czytania książek, lektur, które są także zaliczane do kanonu narodowego. Czytających nie trzeba przekonywać, nieczytających – trudno zachęcić. Wiedzą o tym najlepiej poloniści uczący w szkole średniej. Czasami daje się słyszeć, że język polski to trzeci obcy język, z którym się mierzą młodzi ludzi. Nauczyciele naszego zespołu szukają różnych metod, sposobów, aby oswajać z tekstem drukowanym i pokazywać piękno języka literackiego, choć dla współczesnego pokolenia coraz bardziej archaicznego.

         Zmiany wymagań maturalnych z sierpnia 2024 r. dały szansę na „poluzowanie” z ilością lektur obowiązkowych, ale nadal młodzież próbuje omijać szerokim łukiem teksty, zwłaszcza te obszerne. Dyskusje i działania rozwijające kompetencje twarde (wiedza z zakresu historii, teorii literatury) oraz miękkie, niezbędne w przyszłości, są możliwe na lekcjach języka ojczystego. Myślenie krytyczne, kreatywność, umiejętność myślenia logicznego ujawniają się szczególnie podczas projektów (np. klasy trzecie podsumowywały romantyzm metodą lapbookową, wykorzystując dodatkowo SWOT), w czasie zabaw sprawdzających znajomość lektur, wiedzę z zakresu epok, tworząc profile bohaterów literackich. Można także szlifować język angielski w trakcie pracy z „Makbetem” 😉 Słowniki pojęciowe, domino frazeologiczne, „zakrętkowe scrabble”, gra w toposy, czy karty (np. filozoficzne, miłosne), „kim jestem” i wiele innych umożliwiają konfrontowanie własnej wiedzy z zespołem, powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Nawet ostatni tydzień nauki w pomniejszonym składzie 😉 można wykorzystywać na „szlifowanie” poznanych treści i kolażową twórczość.

         Podejmowane działania polonistów uświadamiają, że czytane treści utworów z minionych epok choć są trudne (ze względu na anachroniczny czasami język, zaskakującą kompozycję czy układ zdarzeń), ale w zabawowej formie (inaczej: gamifikacja / grywalizacja) stają się bardziej dostępne i przekładalne na współczesny język. Pozwalają także na chwilę zabawy w ciężkim dniu, uczą cierpliwości, współpracy i dają szansę uczyć się inaczej. Nauka połączona z zabawą to gwarantowany sukces, chociaż niekoniecznie jest on naukowy 😉!

Galeria zdjęć >>>