Wycieczka do świata „smaków” kultury
Poprawiono: 06 czerwiec 2022

W dniach 24-25 maja uczniowie klas 3ETp oraz 2EE uczestniczyli w wycieczce szkolnej do Krakowa. Młodzieży towarzyszyły w charakterze opiekunów pani Dominika Olech wraz z panią Izabelą Sową. Rolę kierowniczki pełniła natomiast pani Dorota Kruczek.

Po zakwaterowaniu w Hotelu „Żaczek” wyruszyliśmy na Rynek Główny zobaczyć pomnik wieszcza narodowego – Adama Mickiewicza, a potem zwiedzać Galerię sztuki polskiej XIX w. w Muzeum Narodowym, mieszczącym się w Sukiennicach. Największe wrażenie zrobił na nas obraz „Hołd pruski” Jana Matejki oraz „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego. To była nie lada gratka podziwiać dzieła w oryginale. Po wyczerpującym poznawaniu kunsztu ubiegłych epok udaliśmy się na wspólny posiłek.

Przemierzając Trakt Królewski, wstąpiliśmy do Kościoła Mariackiego, aby na własne oczy zobaczyć gotycki ołtarz, stworzony przez Wita Stwosza oraz polichromię autorstwa Jana Matejki. Następnie wyruszyliśmy do Świątyni św. Andrzeja, który zachował pierwotną architekturę romańską. Odwiedziliśmy także Bazylikę św. Franciszka z Asyżu, w której podziwialiśmy witraże Stanisława Wyspiańskiego oraz ścienne polichromie tego artysty. Wrażenie zrobiła na nas naturalnej wielkości replika Całunu Turyńskiego, poświęconego przez Jana Pawła II. Idąc śladem wielkich Polaków, dotarliśmy do Pałacu Biskupiego i słynnego „okna papieskiego”, z którego Papież Polak modlił się, ale też rozmawiał i żartował z młodzieżą.

Spacerując po starych uliczkach, dotarliśmy do Katedry św. Piotra i Pawła, pierwszej barokowej budowli w Polsce. W kryptach tego kościoła spoczywają m.in. ks. Piotr Skarga, Sławomir Mrożek, Krzysztof Penderecki, Adam Zagajewski. Ostatnim z punktów zabytków architektonicznych był Kościół św. Wojciecha, który oczarował nas barokowym wnętrzem. Spacer po Krakowie zakończyliśmy na Wawelu, czyli wielowiekowej siedzibie królów, skąd roztaczał się piękny widok na miasto.

Wieczorem, wszyscy elegancko ubrani, wybraliśmy się do Teatru Bagatela na spektakl „Wesele Figara” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Przedstawienie przekonało sceptyków do częstych odwiedzin w teatrze. Zespolenie gry aktorskiej, kostiumów, muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz gry świateł – przeniosło nas do świata XVIII–wiecznej Francji. Dzień zakończyliśmy nocnym spacerem po ulicach Krakowa w świetle księżyca.

Drugiego dnia, gotowi na dalszą przygodę, udaliśmy się do Muzeum Żywych Motyli, gdzie podziwialiśmy fascynujące okazy ptaków, motyli, gadów, płazów oraz ssaków.  Największe wrażenie zrobiła na nas przedstawicielka gatunku pawica atlas. Po poznaniu świata przyrody zjedliśmy obiad, a następnie odwiedziliśmy najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym znajduje się Muzeum Collegium Maius. Mieliśmy szansę usłyszeć hymn żaków "Gaudeamus Igitur", natomiast w jednym z okien budynku obserwowaliśmy uroczysty pochód postaci, tworzących  historię Akademii Krakowskiej.

Po wyczerpujących dniach przyszła pora na pożegnanie z Krakowem oraz powrót do rzeczywistości. To był wspaniały czas obcowania z kulturą w każdej postaci. Wędrowaliśmy szlakiem zabytków znanych i nieznanych ze szkolnych lekcji. Nawiązaliśmy nowe relacje z  kolegami i koleżankami, dzięki czemu mogliśmy się lepiej zintegrować. Wycieczka była CUDOWNA, zapamiętamy ją na długo.

Bardzo dziękujemy paniom: Dominice Olech i Izabeli Sowie za opiekę i każdą pomoc. Szczególne podziękowania kierujemy do pani Doroty Kruczek, która wcieliła się w rolę organizatora imprezy, pilota turystycznego oraz przewodnika po muzeach i mieście.

Relacja z wycieczki: K. Pustułka, A. Długosz, A. Jawor, K. Dybiec – uczennice kl. 3 ETp